Emilíana Torrini: ”Fireheads”

Eftersom jag i vanliga fall dömer människor utifrån vilka de umgås med så borde Emilíana Torrini vara omedelbart diskvalificerad från den här listan. Lite research säger mig nämligen att hon turnerat med Sting och Dido. Ibland frångår jag dock mina principer om det finns väldigt goda skäl. I det här fallet heter skälet Fireheads.

Ni som är lika efter som jag har hört hennes lätt enerverande Jungle Drum otaliga gånger utan att veta om att det är hon, och ni som har koll har naturligtvis haft henne på radarn sedan 1999. För mig är det hur som helst en ny bekantskap i och med hennes album Me And Armani från 2008. Hon är isländska och har till förmån för utländska journalister som inte vill spendera hela dagarna med att få apostroferna att sitta på rätt plats strukit den mer isländska delen av sitt namn.

//T

Lämna en kommentar