Björn Olsson: ”Juli”

Björn Olsson var originalmedlem i både Union Carbide Productions och The Soundtrack of Our Lives. I båda fallen hoppade han dock av efter en tid – ryktet säger att han aldrig gillade liveframträdanden. I mitt tycke har The Soundtrack of Our Lives aldrig riktigt hämtat sig från Björns avhopp i det att man hade klart bäst låtmaterial på de första skivorna. Därefter har de etablerat sig som en fantastisk liveakt och släppt bra skivor, men aldrig något lika bra som sitt debutalbum.

Efter att Björn Olsson hoppade av från Soundtrack har han gått från klarhet till klarhet som både producent och låtskrivare. Han har varit sedvanligt skygg, men släppt ett antal album med enbart instrumentala låtar. Jag inbillar mig att han varit en av Sveriges mest säljande artister om han bara satt någon på att sjunga på hans låtar, för så bra är det ofta. Han verkar dock gilla den mer undanskymda tillvaro han har nu och jag tror att det är därför han medvetet håller tillbaka sig själv från att släppa de hits som låtarna hade kunnat bli.

Björn Olsson har också blivit något av en superproducent på sistone. De artister han producerat har också i vissa fall spelat in hans låtar och satt text till dem, däribland Håkan Hellström som gjort just ”Juli” – då med titeln ”Jag Har Varit I Alla Städer”.

//T

Ett svar till “Björn Olsson: ”Juli”

  1. Pingback: Soundtrack Of Our Lives och Nina Persson: “Bängen Trålar” |

Lämna en kommentar